MURROS

Jotakin on tapahtumassa, kun pörssiyhtiön kaupankäynti keskeytyy. Emme tiedä, miksi ja kuka on sitä pyytänyt - tyypillistä ENSUn tiedottamista.

Koska kurssi on juuri parin päivän aikana romahtamassa, voisi olettaa ongelmia olevan tulossa. ("Oslossa kaikki vuotaa...") Itse epäilen, että valmistelussa on US Chapter 11-menettely, mikä vastaa kotimaista yrityssaneerausta (US Chapter 7 tarkoittaisi konkurssia). Ongelmia syntyy kahden listautumisen takia, enkä ole perehtynyt Oslon käytäntöihin.

Menettely toteutuu tuomioistuimen valvonnassa, ja se suojaa yhtiötä velkojia vastaan - samalla yhtiön on osoitettava, että sillä on edellytykset nousta ahdingosta. Tämä voisi olla syy aktiivisuuteen. Jotakin on keksittävä ja näytettävä...

Samaan aikaan somessa on keskustelua suurista osakkaista. Mystinen 50 milj.:n osakkeen erä oli ENSUn nimissä, ja se näyttää päätyneen (pienennettynä 1/5, 10 milj.:naan) Viking Power Systems'ille, minkä omistaa SES AI. Olen kirjoittanut yhtiöstä 18.04.2023:

https://micropower-mave.blogspot.com/2023/04/ses-ai-meng-newman.html  

Meng ja Nyman on mainittu, koska he ovat olleet auditoimassa yhtiön teknologiaa.

Yhtiö kehittää hybridi-akkua, missä anodina on litium-metalli ja elektrolyytti on osittain nestemäinen. MIT-lähtöinen perustaja ja teknologia on otettava vakavasti, mutta kaupallistaminen ja skaalaus ovat tuskan takana.

Oma kommenttini oli: 'SES olisi ihanteellinen työkumppani ENSU:lle, synergiaa jne., ENSU on valmiimpi ja tuotanto on juuri täydellä teholla käynnistymässä, SES joutuu odottamaan 4-5 vuotta ja sekin on vaikeasti ennustettavissa. Molemmat kamppailevat pörssissä alakuloa vastaan.' 

Nyt tiedämme, ettei SES AI ole selvinnyt ongelmistaan ja senkin kurssi sakkaa. 

https://seekingalpha.com/article/4721906-battery-breakthroughs-with-ai-but-ses-ai-remains-a-high-voltage-gamble 

SeekingAlpha pitää yhtiötä edelleen peli-/ riskipaperina. Kemioita ja teknologioita on maailmalla paljon ja suuret valmistajat yrittävät poimia parhaita kumppanuuksia. AI-lyhenne yhtiön nimessä tarkoittaa tekoälyä, mitä sovelletaan kahdella tavalla: koko suunnittelu-valmistusprosessin väitetään paranevan 10X:ksi. Samalla tekoälyä käytetään ennakoivaan kunnon valvontaan, missä ongelmat voidaan havaita jo 1-3 latauskerran aikana, verrattuna normaaliin 30:een. Tämä on erityisen merkittävä etu ajoneuvoissa, sekä autoissa että erityisesti lentävissä.

ooo

ENSU on ilmeisesti paniikinomaisesti etsimässä kumppania. Olen olettanut, ettei sen oma tuotanto selviä vaatimuksista. On kyseenalaista, miten kaksi ongelmallista yhtiötä selviävät erikseenkään. Jotakin varmasti tulee...? Sitten selviää, oliko murros siinä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ohutkalvo- vs. kolikkoakku

16.07.2024

AIKA LOPETTAA