SSB, järeiden akkujen kaupallistaminen
Yleistä, vertailun vuoksi
Joillakin aloilla, kuten oheisessa esimerkissä farmasiatuotteiden valmistuksessa, riittää, kun aloitetaan pienimmästä mahdollisesta mittakaavasta, testauksien jälkeen mittakaavaa kasvatetaan ja koetehtaan jälkeen harkitaan täyden mittakaavan tuotannon käynnistämistä.
Aktiivinen yhdiste > mikroskaala > simulointi > pilottikokeet > skaalattu valmistus
Käsitteitä:/ https://fi.glosbe.com/en/fi/bench%20trial
"OEM-asiakkaan hyväksynnän saaminen edellyttää lisätestauksia (sekä simulointikokeita että käyttökokeita) ja merkitsee sekä ajallisia että rahallisia lisäinvestointeja. - Achieving an OEM approval requires additional testing (both test benches and field trials) and triggers additional investments in both time and money."
Esim.: Talvivaaran nikkeliliuotus (en ole seurannut, onko suljettu prosessi jo toiminnassa?): uusi prosessi, minkä nostaminen täyteen tuotantoon on riskialtista, koska prosessi on testaamaton... Suuressa mittakaavassa voi syntyä ennakoimattomia reaktioita.
ELEKTRONIIKKATUOTTEET KOOSTUVAT KOMPONENTEISTA, JOITA VOIDAAN ERIKSEEN TESTATA. TARKEMMIN KATSOTTUNA AKTIIVISET KOMPONENTIT MUODOSTUVAT FUNKTIONAALISISTA KERROSTUMISTA, JOLLOIN YLIMMÄLLÄ TASOLLA ON KYSE PINNOISTA, ELI 2-D-RAKENTEISTA. Ne voidaan valmistaa kasvattamalla (additiivinen prosessi) tai poistamalla ainetta (subtraktiivinen pr.). Komponenttien sisällä voidaan käyttää 0D, 1D-, 2D tai 3D-rakenteita.
Seuraava artikkeli käsittelee MCU-luokan elektroniikkatuotteiden valmistusta:
Tekijät korostavat valmistukseen käytettävän laitteiston kehitystä/ skaalausta
https://dl.acm.org/doi/fullHtml/10.1145/3313831.3376761
Beyond the Prototype: Understanding the Challenge of Scaling Hardware Device Production
Idea/ konsepti > toteutettavuus > testausta 3 vaiheessa > säännöllinen tuotanto
AKKUJEN KEHITTÄMINEN/ SKAALAAMINEN ON VAIKEAMPAA USEIDEN TEKNOLOGISTEN RAJA-AITOJEN VUOKSI. Toisaalta nämä voivat helpottaa suunnittelua, koska ne supistavat vaihtoehtoja.
Akkuja koskevat artikkelit voittopuolisesti koskevat ajoneuvoakkuja niiden suuren merkityksen vuoksi, ne ovat tällä hetkellä kiihkeän kehityksen kärjessä.
'Suuret valmistajat ja startupit kilpailevat kiinteiden akkukennojen kehittämisessä tavoitteena saavuttaa suorituskykyä ja edullista valmistusta.' MIKÄ ON ENSUN ASEMA TÄSSÄ KENTÄSSÄ? Se on ilmoittanut toimivansa alemmissa teholuokissa - mutta mikä estää tarjoamasta saavutettua tietotaitoa yhteisyrityksiin?
"Large manufacturers and startups are both racing to deliver cell chemistries that are both performant and inexpensive to produce."
Tilanne:
Ennuste/ Faraday Institution:
(Autovalmistajien lisäksi) Apple, Bosch ja Dyson ovat käyttäneet miljardeja kiinteiden akkujen kehittämiseen. Dyson on jo luopunut.
"In 2018, Hyundai partnered with US-based startup, Ionic Materials (Hyundai). Alongside BMW and Ford, Hyundai also invested in Solid-Power (Elektrek),
a US-based startup that began shipping prototype solid-state batteries
and looks to be one of the most formidable contenders in the space (Solid Power)."
"Companies like Apple, Bosch, and Dyson, have poured billions of dollars into R&D on solid-state batteries, each failing to find a viable path to commercial production. In 2017, Dyson announced that it would spend $2.6 billion to produce a car powered by solid-state batteries in three years, eclipsing the $2.5 billion that Tesla Motors had spent in R&D between 2012 and 2016 (BNEF). In 2019, Dyson killed the project."
'Nykyisellä (kehitys)vauhdilla näyttäisi siltä, ettemme näe kiinteiden akkujen gigatehdasta ennen vuotta 2030, mutta kukapa tietää...?'
"At the current pace, it seems unlikely that we will see a solid-state battery giga-factory before 2030, however demand and innovations in advanced manufacturing may accelerate this timeline."
Kommentit
Lähetä kommentti